Dubbele diagnose ADHD en autisme vraagt om flexibel onderwijs

Dubbele diagnose ADHD en autisme vraagt om flexibel onderwijs

2025-11-01
Steeds meer leerlingen in Nederland hebben zowel ADHD als autisme. Hun combinatie van aandachtsproblemen en behoefte aan structuur stelt scholen voor nieuwe uitdagingen — én kansen om onderwijs inclusiever te maken.
a man holding a small dog in his hands

Complexe combinatie vraagt om maatwerk

Leerlingen met zowel ADHD als autisme hebben vaak tegengestelde behoeften: ze zoeken prikkels, maar raken er ook snel door overbelast. Volgens recente schattingen heeft 30 tot 50 procent van de kinderen met één van beide diagnoses kenmerken van de ander. In de klas vertaalt dat zich naar moeite met concentratie, impulsiviteit en overgevoeligheid voor veranderingen. Leerkrachten moeten daardoor voortdurend balanceren tussen duidelijkheid en flexibiliteit.

Structuur, rust en voorspelbaarheid zijn sleutelwoorden

Goede ondersteuning begint met een vaste dagstructuur, heldere communicatie en een voorspelbare omgeving. Visuele dagplanners, korte instructies en rustige werkplekken helpen overprikkeling voorkomen. Daarnaast zijn regelmatige pauzes essentieel. “Wat werkt voor deze leerlingen, werkt eigenlijk voor iedereen,” zeggen deskundigen: duidelijkheid en rust bevorderen ook de leerprestaties van de hele klas.

Samenwerking tussen school en thuis cruciaal

Ouders en scholen spelen samen een sleutelrol in het creëren van consistentie. Door afspraken op elkaar af te stemmen, weten leerlingen beter waar ze aan toe zijn. Scholen die werken met het principe van universeel ontwerp voor leren (UDL) — onderwijs dat van nature rekening houdt met verschillen — blijken beter in staat om kinderen met neurodiverse profielen te laten bloeien.

fosfotografie-educonsult-20-edited-1024x683

Lees ook

Steenwijkerland tekent overeenkomst voor ‘beschermd thuis’: meer zelfstandigheid voor mensen met psychische kwetsbaarheid

Autisme en YouTube-verslaving: de stille valkuil van voorspelbaarheid

Deel

Steenwijkerland tekent overeenkomst voor ‘beschermd thuis’: meer zelfstandigheid voor mensen met psychische kwetsbaarheid

Dubbele diagnose ADHD en autisme vraagt om flexibel onderwijs

Autisme en YouTube-verslaving: de stille valkuil van voorspelbaarheid

Padel en autisme: hoe een racketsport rust en verbinding brengt

Hoogbegaafd én genderdysforie: een vaak overzien kruispunt

Hoogbegaafdheid in Zeeland: uitdagingen en kansen in het onderwijs